Kuva: Ilari Pousa

Tänä vuonna 130-vuotisjuhliaan viettävä Fazer on taloudellisesti vahva, ja meillä on selkeä tulevaisuuden strategia. Keskitymme ruokaelämyksiin ja Fazer-brändin vahvistaminen on keskeinen osa strategiamme toteuttamista, ja tukee tavoitettamme olla Suomen johtava kuluttajatuotebrändi ja jatkuvasti kehittää asemaamme myös Pohjois-Euroopan markkinoilla.

Fazer-konsernin vuosikatsaus pohjautuu missioomme, Ruokaa jolla on merkitys, ja siinä kerrotaan kattavasti strategiamme toteutuksen etenemisestä ja liiketoiminnallisesta suoriutumisestamme sekä vastuullisuustyöstämme vuonna 2020. Fazer Food Servicesin myynti vietiin päätökseen vuoden alussa, minkä ansiosta pystyimme keskittymään entistä vahvemmin kuluttajatuotestrategiamme toteuttamiseen ja markkina-asemamme vahvistamiseen. Koronapandemian aiheuttamista poikkeuksellisista olosuhteista huolimatta liiketoimintamme tulos oli hyvä, ja saavutimme useita merkittäviä strategisia virstanpylväitä, joissa innovaatiot ja ruokateknologiat ovat tärkeässä roolissa.

Vahva panostuksemme innovaatioihin huomioitiin vuoden aikana laajemminkin: kiertotalouden periaatteita soveltava Fazerin uusi ksylitolitehdas palkittiin suomalaisen Elintarviketeollisuusliitto ry:n Tähtiteko 2020 -palkinnolla. Ainutlaatuinen tehdas tulee valmistamaan huippumodernilla tekniikalla ksylitolia kauramyllyn sivutuotteena syntyvästä kaurankuoresta. Toinen palkittu innovaatiomme oli ravinteikas tuoteuutuus Ruokakaura, joka sai ruotsalaisen ruoka-alan Livsmedelspriset-palkinnon. Sekä ksylitolituotanto että Ruokakaura ovat osoituksia sitoutumisestamme vastuullisuuteen, joka on niin ikään olennainen osa Fazerin strategiaa. Kehitämme jatkossakin vastuullisia ruokaratkaisuja, joilla voidaan lisätä ihmisten ja ympäristön hyvinvointia.

Fazerilla on vahva tunneside kuluttajiin ja visiomme on olla osana ihmisten ikimuistoisia hetkiä, jotka voivat muodostaa täydellisen päivän. Brändilupauksemme Northern Magic. Made Real. määrittää meitä ja vahvaa suhdettamme kuluttajiin.

Osana vuosikatsausprosessiamme uudistimme myös visuaalisen ilmeemme. Fazerin uusi tunnuskuviointi rakentuu eri liiketoimintojamme kuvaavista elementeistä. Se kunnioittaa pohjoismaista muotokieltä ollen hienostunut ja pelkistetty. Perhe, jonka esittelimme jo viime vuoden vuosikertomuksen kuvissa, on sopeutunut pandemian mukanaan tuomiin muutoksiin arkielämässään.

Raportointikokonaisuus sisältää liiketoiminta- ja vastuullisuuskatsauksen, hallinnointiosion, hallituksen toimintakertomuksen sekä erillisenä dokumenttina julkaistun vuoden 2020 tilinpäätöksen.

Voit tutustua Fazer-konsernin vuosikatsaukseen ja tilinpäätökseen täältä:  https://www.fazergroup.com/fi/vuosikatsaus