Veikkaus Oy:n tilikauden pelitoiminnan tuotto eli pelikate oli tammi-kesäkuussa 515,9 milj. euroa (-2,1 %). Pelikatteen laskuun vaikuttivat geopoliittisesta tilanteesta johtuva yleinen kuluttajien epävarmuus sekä koronaepidemian myötä muuttunut asiointikäyttäytyminen. Veikkaus Oy:n tytäryhtiö Fennica Gaming perustettiin tammikuussa ja samalla Veikkaus muuttui konserniksi.

Koronarajoituksista luovuttiin Suomessa alkuvuoden aikana ja myös kaikki Veikkauksen omat pelisalit ja kasinot olivat katsauskaudella auki. Vain pieni osa Veikkauksen peliautomaateista oli alkuvuoden aikana kiinni koronaepidemiasta johtuen. Tämä näkyi peliautomaattien tuottamassa pelikatteessa, joka oli katsauskaudella 80,4 milj. euroa (+77,3 % verrattuna edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan). Edellisvuoden tammi-kesäkuussa suurin osa peliautomaateista oli kiinni noin neljän kuukauden ajan.

– Vuonna 2021 automaattipelaamiseen tulleet pakolliset tappiorajat ovat laskeneet pelaamisen volyymia automaattipelaamisessa. Myös koronaepidemia aiheutti muutoksia pelaajien kulutustottumuksiin mm. vähentämällä liikkumista kauppakeskuksissa, mikä vaikuttaa etenkin pelisalien asiakasmääriin, Veikkauksen CFO Regina Sippel sanoo.

Veikkauksen suosituimman pelin Loton pelikate, 74,2 milj. euroa, laski tammi-kesäkuussa 14,8 % edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Lasku johtui viime vuoden vastaavaa ajankohtaa matalammista poteista sekä asiakkaiden mm. yleiseen epävarmuuteen liittyvästä kulutuskäyttäytymisen muutoksesta. Eurojackpotin pelikate, 64,7 milj. euroa, pysyi ennallaan edellisvuoden vastaavaan ajankohtaan verrattuna (0,0 %). 10-vuotias Eurojackpot uudistui maaliskuussa 2022 ja aiemman Perjantaiarvonnan lisäksi tarjolle tuli uusi Tiistaiarvonta ja pelin maksimipotti nousi 120 miljoonaan euroon. Pelikatteeseen vaikutti eniten uuden Tiistaiarvonnan tulo Perjantaiarvonnan rinnalle sekä asiakkaiden kulutuskäyttäytymisen muutos.

Vedonlyönti-tuoteryhmän pelikate oli tammi-kesäkuussa 62,2 milj. euroa (-18,5 %). Pelikatteen laskuun vaikutti tammikuussa käyttöön otettu kiinteäkertoimisen vedonlyönnin uusi alusta, jonka käyttöönotossa oli asiakaskokemukseen vaikuttaneita haasteita. Asiakaskokemusta on pyritty parantamaan eri keinoin ja siihen liittyvä kehitystyö jatkuu loppuvuoden aikana. Lisäksi pelikatetta laski helmikuun alussa käyttöön otettu kaikille asiakkaille pakollinen kaikkien pelien yhteinen 15 000 euron vuositappioraja. Kesäkuun puolivälissä ammattimaisille vedonlyöjille tuli mahdollisuus hakea rajaan poikkeusmenettelyä, minkä uskotaan vähentävän pelikatemenetyksiä.

– Ulkomaille pelaamisen osuus digipelaamisesta on jatkanut alkuvuonna kasvuaan. Veikkauksen osuus digipelaamisesta on laskenut jo pidemmän aikaa ja lähestyy 50 prosenttia, Sippel sanoo.

Tytäryhtiö Fennica Gaming aloitti toimintansa

Veikkaus pääsi käynnistämään yritysten välisen liiketoiminnan uuden arpajaislain voimaantulon myötä vuoden 2022 ensimmäisellä puoliskolla. Erillinen yritysten välistä liiketoimintaa harjoittava tytäryhtiö Fennica Gaming Oy perustettiin tammikuun lopussa.

Lotteries Entertainment Innovation Alliance AS:n (LEIA) kanssa neuvotellun sopimuksen myötä yhtiö aloitti eArpa-pelien toimitukset ensimmäiselle asiakkaalleen Norsk Tippingille huhtikuusta lähtien. Myös Svenska Spel lanseerasi Fennica Gamingin toimittaman Nokkapokka-pelin omalla verkkosivustollaan huhtikuussa.

– Ensimmäiset kokemukset lokalisoidun pelitarjonnan toimivuudesta ovat olleet rohkaisevia ja pelit vaikuttavat menestyvän hyvin osana muuta pelitarjontaa. Korkealaatuiset pelit, oman teknisen palvelun luotettava toiminta ja laadukas asiakasyhteistyö ovat jo nyt saaneet positiivista palautetta asiakkailta. Yhtiön pelitarjonta tukee hyvin myös asiakkaiden omia vastuullisuustavoitteita, Fennica Gamingin toimitusjohtaja Timo Kiiskinen sanoo.

Fennica Gamingin liiketoimintaa pyritään kasvattamaan aktiivisesti.

Pakollinen tunnistautuminen laajenee kaikkiin Veikkauksen peleihin

Turvallisemman peliympäristön rakentamisessa otettiin Veikkauksessa viime vuonna merkittävä askel, kun kaikilla Veikkauksen peliautomaateilla, pöytäpeleissä ja Pitkävedossa siirryttiin kokonaan tunnistautuvaan pelaamiseen. Pakollinen tunnistautuminen mahdollisti myös jo aiemmin digitaalisissa nopearytmisissä peleissä käytössä olleiden pakollisten tappiorajojen laajentamisen koskemaan fyysisten myyntipaikkojen nopearytmisiä pelejä (peliautomaatit ja pöytäpelit pl. kasinojen pelit sekä pokeri).

– Kertyneen tiedon perusteella pelaajat ovat hyödyntäneet pelaamisen hallinnan välineitä ahkerasti ja kesäkuussa 2022 oli voimassa 14 200 peliautomaatteja koskevaa itse asetettua peliestoa. Vuorokausi- tai kuukausikohtaiseen tappiorajaan törmää kuukausittain 60 000–100 000 asiakasta, Veikkauksen vastuullisuusjohtaja Susanna Saikkonen sanoo.

Veikkauksen huhti-toukokuussa Taloustutkimuksella teettämän kyselyn mukaan rahapeliongelmaisten osuus koko väestöstä oli 2,5 % (väestöestimaatti 104 000 henkilöä).  Kyselyn mukaan rahapeliongelmaisten määrä oli samalla tasolla kuin vuoden 2020 kyselyssä. Sitä aiemmin peliongelmien esiintyvyys oli noin 3 prosentin tasolla.

Peliongelmissa auttavan palvelun Peluurin tilastojen perusteella peliongelmien kohtaamisen painopiste on siirtynyt fyysisistä peliautomaateista digitaalisissa kanavissa tarjottaviin automaattipeleihin. Sama kehitys on havaittavissa myös Veikkauksen Taloustutkimuksella teettämissä väestökyselyissä.

– Pelaamisen siirtyminen nettiin on haaste peliongelmia ehkäisevälle työlle, sillä jo lähes puolet digipelaamisesta kohdistuu muihin kuin Veikkauksen tarjoamiin rahapeleihin, Saikkonen sanoo.

Pakollisen tunnistautumisen on tarkoitus laajentua loppuvuodesta kaikkiin Veikkauksen kuponkipeleihin. Maailmanlaajuinen komponenttipula on kuitenkin aiheuttanut viivästyksiä tunnistautumisen edellytyksenä olevien uusien myyntipäätteiden valmistukseen. Veikkaus esitti kesäkuussa sisäministeriölle, että 1.1.2023 voimaantulevan kuponkipelaamisen pakollisen tunnistautumisen käyttöönottoa asiamiesmyynnissä voitaisiin siirtää alkamaan 1.1.2024.